maanantai 8. syyskuuta 2008

Äidin kirje siskolleen Aunelle

Parantolasta 25/5-42

Sisko rakas

Tervehdykseni täältä Oulaisista . Ensinnäkin monet kiitokset kirjeesi etestä jonka olen saanut jo aikoja sitten vaan ei ole tullut vastatuksi täällä oppi niin laiskaksi että ei kehtais mitään

Kuluu se aika täälläkin olen ollu täällä jo puolitoista kuukautta vaikka kyllä se ensinnä tuntu että sitä ei pääse päivästä toiseen . kyllä se aina toisinaan tuntuu että miten ihana ois kun pääsis vielä elävänä täältä pois kyllä kait täällä ois mielelläänni kun tietäs että sitä paraneis . minusta se tuntuu että tästä tautista ei parane on tämä niin ankara tauti en minä ole täällä huonontunutkaan . olen vielä melko riskissä kunnossa . ei minussa ole kovin paljo kuumetta ollu joinaki päivinä on vähä ollu . oikian puolista keuhkua on kuukausi typetetty . niinku tuo lääkäri sano kun kahto sen koneen läpi, että onpa kaunis typetys . saattaa se tämä oikia keuhko jonku laiseksi parata . vaan se on ikävä kun sano että on vähä vasemmassakin keuhkossa vikaa . se teki minulle ikävän mielen , vaikka eihän sitä sais ikävöijjä sen parempi mitä ilosempi jaksas olla . ei se itkemällä parane . en minä suris jos minä oisin yksinäinen ihminen . ei ois nuita lapsiraukkoja nuin paljon kun sitä jaksas aina ajatella että kyllähän se taivaallinen isä niistä huolen pitää .

jokos siellä on kesä miten kukostuksessaan täällä ei ole mitään joutu saa tuo kesän tulo ei ole vielä lehti hiiren korvalla . onhan tuo nyt vähä sajellu vettä jospase rupijais lämpenemään . Eilen sain kotua kirjeen siinä oli että . Lampelan Maija on mummulle laittanu terveisiä että tulla jo pois . Saa nähä miten ne pärjää kun sieltä pitää mummun lähtiä pois . pitäshän siihen joku saaha Helmille kaveriksi . eihän se mitenkään yksin pärjää . tulee monta kertaa ajatus että miksi näin piti tapahtua että minulta otettiin terveys pois . oishan sitä eteen päin menty jos terveys ois riittäny . tottapase jumala on tämän meille tarpeeliseksi nähny

no eipä tällä kertaa muuta kun jää Jumalan rauhaan .

Hauskaa kesää toivon teille
terveiset miehellesi . siskosi Alma

Viimeinen kirje

Rakas Siskoni

Sytän rakkaat terveiseni saapukoon luoksesi tämän paperi palan mukana kyllä minulla on pllut monta kertaa ajatus kirjottaa . vaan eihän siitä tule yhtä valmista . kun minä olen niin kovin huonossa terveytessä ollu koko keväimen . ensinnäkin tuli kurkku jo Pääsiäisen aikaan kipijäksi . ja se oli jo pahana . minä tahon aivan tukehtua se ahisti henkiä niin kovasti . vaan nyt se on kuitenkin jo selvenny jos ei vaan uuvestaan tule . No nyt on jo toinen vaiva . nyt olen ollu toista viikkua kuumeessa . kyllä minä nyt luulen että nyt Jumala rastaivaallinen isä tämän kesän aikana ottaa pois tästä myrskyisestä maailmasta . kyllä minä jo haluan päästä pois eitämä huvita tämä elämä . ihmiseltä kun kerran otetaan terveys pois niin , sitä ei toivo muuta kun kuolemaa . Voi sisko rakas kun saisin sinun vielä nähä kerran . oisitpa lähellä niin kyllä sinä kävisit meitä auttamassa . kyllä se aina ajatuttaa jos pittää kovin huonoksi tulla eikä ole hoitajaa, vaan tottapahan taivaallinen isä siitäkin huolen pitää . jätän teidät Jumalan rauhaan . ei tiedä vaikka tämä on viimeinen kirjelappu jonka sulle kirjotan , sano terveisiä miehellesi . T .Alma

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti