keskiviikko 10. syyskuuta 2008

Rokotuksella

Tuli ilmoitus että koululla on rokotustilaisuus . Sinne piti tuoda kaikki lapset . Kotona tuli pulma - minulla ei ollut kenkiä . - Helmi ( apulainen ) lähti Autioon lainaamaan Maijan kenkiä .

Kova touhu ja tohina . Yritettiin löytää päälle kunnollinen mekko . Siskot ja Helmi puhuivat ja kertoivat jos mitä ihmeitä . Koululla oli korkeita ja suuria luokkahuoneita ja tampuuri se se vasta iso onkin , pitkät naulakot . Enhän minä älynnyt mikä se tampuri on . Vasta vuosien päästä käsitin , että eteinenhän se on .

Minulle heräsi hienoinen epäilys , että mitä tämä touhu oikein on . Kyllähän se perillä selvisi . - Valkotakkinen ,( vai oliko sini -) terveyssisar pisteli lapsia " hirvittävän pitkällä neulalla " . Opettaja piti kiinni . Onnettomat uhrit rääkyivät pakahtuakseen . Minusta alkoi tuntua , että kohta yhdyn kuoroon .

Opettaja , Kälviäisen Toini , oli tuttu , monta kertaa meilläkin käynyt , - isä kun oli koulun johtokunnan puheenjohtaja - huomasi että minulta on itku tulossa . Rupesi puhumaan , että Kyllikki se ei itkekään . No voi kenkku , minun piti ruveta leikkimään rohkeaa . Itse asiassa ei se rokottaminen niin kamalaa ollut , loppujen lopuksi .

Kuitenkin minua vähän harmitti , kun narrasivat minut tällaiselle reissulle . - Hoksasin , että tämä täytyy kostaa .- Kun päästiin kotiin teinkin tenän . En antanut sitten millään opilla riisua pois niitä Maijan ihania mustia kiiltonahkakenkiä . Illalla minut piti suovattaa nukkumaankin ne kengät jalassa . - Aamu kun koitti , kenkiä ei näkynytkään missään . Olivat riisuneet ne , kun olin nukkunut ja vieneet ne Autioon . Kyllähän minä sen arvasin jo etukäteen , mutta ajattelin vähän mieltäni osoittaa sen rokotuksen takia .

Kyllimarjaana

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti